Tuesday, September 20, 2011

Paying on the never-never set to rise

Students from Zhejiang University making applications for credit cards at a temporarybank service stall at the university's campusYoungaffluent people hold the highestnumber of credit cards in Chinaaccording to a recent report released by the BostonConsulting Group



Report predicts big increase in credit card use and revolving debt
BEIJING - Consumer lending was a new thing in China 10 or so years ago.
Todayhoweverconsumer-lending productsfrom credit cards to mortgagesand fromautomobile to education loansare becoming increasingly prevalent and fashionable amongmost Chinese citizensparticularly the young and affluent.
The country's current 7 trillion yuan ($1.1 trillionconsumer lending market is expected to reachnearly 21 trillion yuan by 2015, at an average annual growth rate of 24 percent over the nextfive yearsaccording to a recent report released by the Boston Consulting Group (BCG).
Mortgages now comprise the largest element of the consumer lending market at 84 percentand they will still dominate during the next five yearssaid the report.
"We forecast the mortgage market to grow from 6 trillion yuan to 15.5 trillion yuan during theperiod 2010 to 2015, given that many Chinese consumers believe that owning their residenceis essential to having a stable family and that houses have a relatively high cost," said RichardHuangpartner and managing director at BCG.
Personal credit cards were broadly introduced in China in the early 2000s. They now constitutethe second-largest market for consumer lending productsaccounting for 450 billion yuan in2010, according to the report.
At the end of last yearapproximately 230 million credit cards had been issued in Chinafiguresfrom China Bank Association showed.
"Driven by rising consumption and market penetrationcredit card receivables have beengrowing at close to triple-digit rates in the past five years," said Huang.
Affluent people aged below 35 with assets of more than 500,000 yuan hold the highest numberof credit cardswith 2.6 cards on averageThe current penetration rate is roughly 80 percent,he added.
At presentthe credit card business is not very profitable in China because the revenue ismainly in the form of commissions paid by merchants and an annual fee from cardholdersIndeveloped countriesmost of the revenue comes in the form of interest from card users who donot pay the full amount of debt on the card each month as well as commission from retailers.
HoweverHuang noticed that more and more young Chinese card users are behaving more liketheir counterparts in developed countriesnot like middle-aged Chinese card users who repaytheir monthly balances in full.
"Five years agoless than 5 percent of Chinese card users used revolving creditNowin 2011,about 15 percent of card usersmostly the younger adultsare using revolving creditThis isbecoming a trend in China and this will gradually change the income structure of card issuerswho need to adapt as well," he said.
Zhao Yuzigeneral manager of the credit card center at China Construction Banksaidexpanding domestic demand is one of the key themes of the country's 12th Five-Year Plan(2011-2015), and credit cards can play an important role in boosting domestic consumption.
"In the coming yearscredit cards will be dominant in China's consumer lending market," saidZhao.
In addition to credit cardsyoungaffluent consumers also have the highest demand and showhigh growth potential for mortgages and consumer financewhich refers to short-term loans forpersonal consumption of durable goods or services such as education and healthcare,according to the report.
Mortgage penetration among the young and affluent is projected to doublefrom 26 percent to48 percentwhile that of consumer finance is likely to rise almost fivefold from 3 percent to 14percent over the next five yearsit said.
Frankie Leunghead of financial institutions practice at BCGsaid as this segment matures intomiddle agethey will further increase their income and accumulated assetsand thus theirspending levels.
"Financial services players should invest in and cultivate this segment now in order to win themover as their spending rises," he said.
The report identifies the differentiated approaches that lenders should adopt and thechallenges they would face.
Although China's "Big Five Banks" - Industrial and Commercial Bank of ChinaChinaConstruction BankAgricultural Bank of ChinaBank of Chinaand Bank of Communications -and other large players still dominate the mortgage and auto loans businessesthey couldfurther push a comprehensive product line.
"Their main challenges to growth are aligning their complex organizationmanaging the productportfolioand improving service quality," Leung said.
For leading joint-stock banksthey should identify and target a select market and consumersegments and get better leverage from the credit card platform.
Smaller bankswith resources more limited than large lenders or joint-stock banksshould seekout niche marketssaid Leung.

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