Tuesday, September 20, 2011

Chinese car makers pushed to build abroad

BEIJING - Brazil's import substitution policy in the vehicle sector will put pressure on Chineseauto exportsbut it will also help accelerate their decision to establish local manufacturing inorder to gain a stable foothold in the world's fifth-biggest auto market.


China-made cars for export at a port in Pudong districtShanghaiChinese autoexports to Brazil may be hit by a new tax increase from the Braziliangovernment



In a move to replace imports with domestically made vehiclesBrazil's government said on Sept16 that taxes on imported cars and trucks and those that fail to meet localization rates of 65percent will be raised by 30 percentage points.
The movewhich will remain in effect until December 202, will increase Brazil's industrialproduct tax on cars by between 7 and 25 percentdepending on engine sizeto as much as 55percent.
"It's clearly a blow to Chinese automakersrecently surging vehicle exports to Brazil," said CuiDongshudeputy secretary-general of the China Passenger Car Association. "The quicklylaunched measure also reflects the Brazilian government's awareness of and attention to theforay of made-in-China vehicles into the local market."
Hit by the slowdown in their domestic market and keen on global expansionChineseautomakers have been building sales volume in emerging marketsfocusing especially onBrazil.
According to Fenabravethe Brazilian car dealers associationChinese automakers nowcontrol 3.29 percent of the country's car salesup from close to 0 percent in April 2010.
In the first eight months of this yearChinese automakers sold more than 43,000 vehicles inBrazilwhere 2.6 million passenger cars were sold last year.
The consultancy IHS Automotive forecasts that by 2015, passenger car sales in Brazil will haverisen by 33 percentand by 2020, passenger car sales are likely to have increased to morethan 4.5 million unitsoffering more growth potential amid slowing growth rates in China.
Since last yeara number of Chinese automakers have begun taking advantage of thefavorable trade agreements between Brazil and Chinawhich became Brazil's largest tradingpartner in 2009. Brazil is being targeted because it is the largest market in the region andoffers high-volume salescombined with a large established auto-making industry and partssuppliers.
"Brazil's 'import substitution industrializationis like a bid to develop its automobile industry byattracting foreign investment and technologiesnot only productsby encouraging jointventures with Chinese automakers," said Wang Zhiledirector of the research center fortransnational corporations under the Ministry of Commerce. "The market potentialand theChinese companiessuccessful exports to Brazilhave produced a mature opportunity fordomestic players to produce cars there."
Cuiof the China Passenger Car Associationsaid "the new taxation policy will push Chineseautomakers to speed up efforts to establish production facilities in Brazil so they can avoid hightaxes."
China's biggest auto exporter Chery Automobile Co Ltd was firstinvesting in a $400 millionplant in Brazil in JulyThe facility will become operational by the end of 2013, initially with acapacity of 50,000 vehicle annually and eventually expanding to 150,000 to 170,000 units ayeardepending on demand.
Earlier this yearthe Chongqing-based Lifan Industry (GroupCo said that it will co-invest $100million with Brazilian auto distributor Effa Motors to set up a factory to manufacture Lifan cars inBrazilwith capacity of about 10,000 units annually.
It also plans to plunge $70 million into establishing its first overseas research and developmentcenter in Brazilmaking the country one of its strategic markets.
HoweverWang said that although he thinks it's time for Chinese automakers to invest in localproduction in the Brazilian market, "they should think over their strategy to make it an importantstep toward realizing their global expansion ambitionnot only paying attention to the short-termprofit there".

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